Söka lägenhet
Våra lägenheter finns på ett flertal orter i Sverige.
Vi har lägenheter i:
- Landskrona kommun
- Bjuvs kommun (Bjuv och Billesholm)
- Åstorps kommun (Hyllinge och Nyvång)
- Helsingborgs kommun
- Örkelljunga kommun (Skånes Fagerhult och Åsljunga)
- Markaryd kommun (Traryd och Strömsnäsbruk)
- Upplands Väsbys kommun
- Hudiksvalls kommun (Iggesund)
- Timrå kommun.
Inflyttning
När en överenskommelse har skett om att hyra en lägenhet skickar vi kontraktet för digital signering via BankID till din angivna emailadress inom 7 dagar. Vi rekommenderar att du tecknar avtal så fort som möjligt, gärna inom 48 timmar. Tänk på att kontrollera skräpposten om du vet att du väntar på avtal.
Du ska ha tecknat elavtal, hemförsäkring. Betalt första hyran och eventuell deposition. Kommunikation med oss sker lättast via Boendeportalen (https://id.hogia.se) som vi bjuder in dig till och sen skapar du en egen inloggning. Bra är även att ha läst igenom eventuell övrig information som kommit från oss.
Vi rekommenderar att du väljer e-faktura eller autogiro.
Tänk på att anmäla din nya adress till såväl Skatteverket (som ansvarar för att registrera din folkbokföringsadress) och till Adressändring (som ansvarar för din post).
Har du problem, frågor eller liknande når du oss lättast genom att logga in på Boendeportalen (https://id.hogia.se) och skapa ett ärende där. Det är det lättaste och snabbaste sättet att hantera ärenden med oss. När du flyttar in ska du få en inbjudan till Boendeportalen, har du ingen inloggning, kontakta oss på info@sjodinfastigheter.se så skickar vi ut en inbjudan till dig. Har du bett om en inloggning, bevaka både din inkorg och skräppost.
Alla boende måste ha en giltig hemförsäkring från och med första dagen som lägenheten är din. Detta datum står på kontraktet. Om det är så att ni har kommit överens om att flytta in någon dag tidigare, måste hemförsäkringen gälla från denna dag. Vi rekommenderar att du ordnar med hemförsäkring senast 2 veckor före inflytt.
Ja, du måste kontakta lokal nätägare. För elhandel kan du teckna avtal med valfri elleverantör. Vi rekommenderar att du ordnar med elavtal senast 2 veckor före inflyttningen.
Du får nycklarna vid in/utflyttningsbesiktning som vi gemensamt bokar tid för, eller på annat sätt som du och ansvarig uthyrare kommer överens om.
Om det är ett fel som upptäcks vid besiktningen, tar ansvarig besiktningsman ett beslut om det ska åtgärdas eller ej. Om du upptäcker ett fel efter inflyttning, ska du istället kontakta oss via Boendeportalen. Har du fått inloggning till Boendeportalen kan du själv starta ett ärende där. Behöver du inloggning till Boendeportalen mailar du oss på info@sjodinfastigheter.se
Klicka här för att göra en felanmälan hos Boendeportalen
Utflyttning
Om du vill säga upp din lägenhet ska du skriva ut en specifik blankett och sedan fylla i uppgifterna som krävs. Viktigt är att eventuell make/sambo också måste skriva på avtalet. Sen skickar du den till oss på:
Sjödin Fastigheter
Box 5050
250 05 Helsingborg
Klicka här för att ladda ner blanketten: Ladda ner
Nej, vi behöver uppsägningsblanketten som du finner här, påskriven av alla som är över 18 år och bor i bostaden idag. Blanketten måste också ha kommit fram till oss före sista dagen i månaden.
Du har tre månaders uppsägning, men innevarande månad räknas inte. Om du till exempel skulle säga upp din lägenhet 20 januari, så har du lägenheten fram till 30 april, med andra ord 3 månader och 10 dagar. Skulle du missa att säga upp din lägenhet i god tid kan det i värsta fall dröja så länge som 3 månader och 30 dagar innan ditt kontrakt upphör. Så tänk på att ha koll på datumen när du har bestämt dig för att flytta.
Efter att du har sagt upp din bostad får du en bekräftelse som innehåller information att tänka på.
Tänk på att anmäla din nya adress till såväl Skatteverket (som ansvarar för att registrera din folkbokföringsadress) och till Adressändring (som ansvarar för din post).
Före utflyttningen behöver lägenheten flyttstädas. Städningen ska vara noggrant gjord. Om städningen är bristfällig kan du behöva göra om städningen eller i värsta fall bli ersättningsskyldig. Vi har dock lagt upp en checklista för flyttstädning som du kan ta del av redan nu. Denna finns på svenska, engelska och arabiska. Dessa finner du här: Blanketter
Felanmälan
Lättast gör du en felanmälan via Boendeportalen. Detta är det lättaste sättet att snabbt få något åtgärdat och för att få direkt kontakt med ansvarig fastighetsskötare. Behöver du inloggning till Boendeportalen kontaktar du oss på info@sjodinfastigheter.se
Akuta fel innebär något som kan skada dig som person, din hälsa eller egendom. Vid brand ringer du först 112. Tänk på att om det är ett fel som kan skada fastigheten – t ex vattenläcka, brand eller liknande är det din skyldighet enligt lag att anmäla det snarast. Observera att du som hyresgäst kan bli ersättningsskyldig om du anmäler ett fel som akut och ärendet inte är akut.
Vi har avtal med lokala väktarföretag som tar emot akuta fel. Var du ringer beror på var du bor.
Bor du i Timrå ringer du PEMA Vakt på 0703-47 00 89
Bor du i Iggesund ringer du Securitas på 010-470 57 89
På övriga orter ringer du Bevakningsgruppen på 020-82 30 00
Observera att du som hyresgäst kan bli ersättningsskyldig om du kontaktar dem och ärendet inte är akut.
Först bör du kontrollera att dina fönster är stängda och att termostater på elementen är på. Mät gärna temperaturen i lägenheten, detta bör göras genom att mäta i mitten av rummet, en meter upp från golvet. Är temperaturen under 20 grader gör du en felanmälan via Boendeportalen.
Vid misstanke om ohyra ska du göra en felanmälan via Boendeportalen för att få en kod av oss. Du kontaktar sedan Anticimex och använder den koden du har fått.
Tiden som hyresgäst
Du får inte röka i våra lägenheter. Detta står normalt som ett villkor i ditt hyreskontrakt. Skulle du förmodan ända röka inne i lägenheten eller i trapphuset, kommer du att bli ersättningsskyldig vid utflyttning. Röker du på balkong eller utanför byggnaden måste du se till att andra boende inte blir drabbade av röken.
Ja du får ha djur i lägenheten. Dock är det ditt ansvar att se till att djuret inte skadar bostaden, och att det inte stör grannar. Djuret får inte utgöra någon säkerhetsrisk.
Nej, vi har ingen störningsjour. Vid återkommande störningar från samma granne, kontakta oss. Vid särskilt allvarliga störningar kontakta polisen.
Behöver du en extra nyckel lägger du ett ärende på Boendeportalen (https://id.hogia.se).
Du får inte placera en parabol på balkongen eller någonstans på huset.
Nej det får du inte. Vi som fastighetsägare har ansvar för allt som finns på tomten och vi kan inte ta ansvar för möjliga konsekvenser.
Om du inte vill bo kvar säger du upp din lägenhet. Vi som hyresvärd avgör vem som blir nästa hyresgäst. I de fall du känner någon som är intresserad av att ta över din lägenhet kan du be dem registrera sig på HomeQ.se eller kontakta oss.
Kontrollera din skräppost om det har hamnat där. I så fall lägg oss som säker avsändare så kommer framtida mail förhoppningsvis till inkorgen. Har du Yahoo som mailleverantör har vi tyvärr oftast problem att skicka mail. Använd helst en alternativ mailleverantör än Yahoo. Mailadresser som vi har fått till er använder vi ofta vid kontakt, byter du e-postadress är det viktigt att du meddelar oss.
Ett tillval innebär att du lägger till något i din lägenhet som inte fanns där tidigare t.ex. diskmaskin eller tvättmaskin.
Detta innebär en höjning av standarden i lägenheten och kommer att påverka hyran.
Produkten tillhör lägenheten och ska lämnas kvar när du flyttar.
Du ansvarar att produkterna vårdas och sköts enligt tillverkarens anvisningar.
Vid önskemål om tillval prata med uthyraren om du ska flytta in eller med vårt kontor om du redan är hyresgäst.
Min hyra
Din hyresavi får du via e-faktura, Kivra, e-post eller post. Den finns även tillgänglig på Boendeportalen (https://id.hogia.se) och där kan du se om hyran är betald.
Om du har Kivra får du en kvartalsavisering med fakturor för ex. juli-september.
Vill du ha e-faktura måste du logga in på din internetbank. Klicka på e-faktura och sök på ”Sjödin Fastigheter i Helsingborg AB” och välj där att ansöka om e-faktura. När du gjort detta dirigeras du vidare till en annan sida där du fyller i din e-postadress. När du väl har anmält dig kommer din hyresavi att skickas hit från nästa kvartalsavisering, de avier du redan har fått påverkas inte.
Står fler än en person på hyreskontraktet kan endast den som står överst på kontraktet och får avierna idag anmäla sig.
Vill du ha autogiro laddar du ner blankett på vår hemsida, fyller i den och skickar in den till oss så lägger vi in autogiro. Viktigt är att ange rätt kontonummer och att det finns pengar på kontot när hyran dras. Hyran dras sista vardagen i månaden. Hyresavier som redan har skickats ut påverkas inte av autogiro-ansökan utan det blir först vid nästa kvartalsavisering som autogiro startas. Vi kontaktar alltid dig personligen när det är igång.
Står fler än en person på hyreskontraktet kan endast den som står överst på kontraktet och får avierna idag anmäla sig. Blankett för autogiro finner du här:
Hyran betalas alltid i förskott. T.ex ska hyran för april betalas senast sista mars.
Du måste ange OCR-nummer när du betalar hyran. Detta står längst ner till vänster på din hyresavi. Hyresavin finns även tillgänglig på Boendeportalen (https://id.hogia.se), och där kan du se status på dina hyror. Om du anger fel OCR-nummer kan vi inte se att din betalning har kommit in.
Det är ditt ansvar som hyresgäst att alltid betala hyran i tid, annars skickas ditt ärende vidare till inkasso. Har du någon enstaka gång problem, kontakta oss. Betalas hyran upprepade gånger för sent kan vi bli tvingade att säga upp dig.
Maila oss på hyra@sjodinfastigheter.se så lägger vi in det. Det kommer att ändras inför nästa kvartalsavisering så de hyresavier du redan har fått påverkas inte.
Kan du inte betala hyran kontakta kommunens socialkontor för hjälp, kontakta också oss. Betalas inte hyran blir vi tvingade att säga upp dig och du måste flytta. Då får du även betalningsanmärkning på hyra vilket gör det väldigt svårt att få en ny bostad. Tänk på att det är bättre att fråga om hjälp en gång för tidigt än en gång försent.
Vissa hyreshöjningar kommer i april, andra i juni. Om du inte har fått information om just din lägenhet kan du kontakta oss.
Underhåll & renoveringar
Om någon av dina vitvaror skulle sluta fungera, logga in på Boendeportalen och gör en felanmälan.
Om du skulle vilja måla väggarna i din lägenhet eller lägga ett nytt golv får du göra det om det görs fackmannamässigt och med neutrala färg- och materialval. Följs inte detta kan du bli ersättningsskyldig vid utflytt.
Byten & andrahand
Om du vill hyra ut i andrahand – lagen. Kom ihåg att du är fortfarande ansvarig för lägenheten om du hyr ut i andra hand och har fortfarande fullt ansvar för att hyran ska betalas och att den sköts väl, störningar inte sker osv.
Vi byter endast lägenheter under särskilda omständigheter och gör alltid individuell provning. Vi har med andra ord ingen skyldighet att erbjuda en annan lägenhet inom Sjödin Fastigheter.
Parkering & garage
Söker du parkeringsplats är det lättast att fylla i intresseanmälan på vår hemsida. Du kan även se var i Sverige våra parkeringsplatser och garage finns här: Garage/parkering
Innevarande månad räknas inte, sen är det tre hela månader i uppsägningstid – precis som när det gäller uppsägning av lägenhet.
Lokaler
Vi lokaler är främsta belägna i södra Sverige. Våra lediga lokaler ligger under fliken ”lokaler” på vår hemsida. Klicka här: Lokaler
Är du intresserad av en ledig lokal gör en intresseanmälan för aktuell lokal.
Du gör lättast felanmälan via vår Boendeportal som även finns tillgänglig för lokalhyresgäster.